پذیرش 09383896476

تلفن تماس دکتر صادقپور جراح قلب جهت مشاوره : 09383896476

آدرس تلگرام جهت مشاوره اینجا را کلیک کنید

تغذیه

بهترین رژیم غذایی و سبک زندگی  برای پیشگیری ازبیماری های قلب و عروق

زندگی سالم ، سلامت بدن و دوری از مشکلات و بیماری ها ، همگی گزینه هایی برای یک زندگی مناسب و دور از نگرانی می باشد. همانطور که می دانیم ، پیشگیری کردن بهترین روش برای دوری از بیماری ها  بوده و همه افراد با پیشگیری می توانند مانع از بروز خطرات و بیماری های مختلف  شده و چه بسا با این کار زندگی سالمی داشته و گرفتار بیماری ، استرس و دوره های طولانی  درمان نخواهند شد. قلب انسان یکی از اعضاء بسیار مهم بدن بوده و سلامت قلب نیز برای هر فردی بسیار مهم و ضروری است. اگر حتی لحظه ای پمپاژ قلب متوقف شده و یا هر گونه اختلالی در کارکرد آن به وجود آید ، ممکن است خطرات جبران ناپذیری را برای فرد به همراه داشته باشد. بنابراین ، بهترین کار برای درگیر نشدن با بیماری های قلب و عروق ، پیشگیری از این بیماری ها و نیز در پیش گرفتن سبک صحیح زندگی می باشد.

یکی از راه های پیشگیری از مبتلا شدن به انواع بیماری های قلب و عروق ، پیروی از یک رژیم غذایی مناسب برای کاهش وزن و مبتلا نشدن به چاقی و نیز جلوگیری از بیماری های قلبی و عروقی است. چنین برنامه هایی شامل رژیم های غذایی بسیار کم چرب است.  توصیه می شود که مصرف روغن های نباتی و غذاهای چرب  و سرخ کردنی ، محدود شده و با تجویز پزشک ، یک رژیم غذایی مناسب در برنامه غذایی  فرد ،  گنجانده شود.  این روش می تواند تاثیر قابل توجهی در پیشگیری از انواع بیماری های قلب و عروق داشته باشد. یک رژیم غذایی غنی از میوه ها ، سبزیجات و چربی های سالم و گیاهی ، برای سلامت هر فردی ، بسیار مفید بوده و توصیه می شود. افزایش میزان چاقی و شیوع بیماری های مرتبط با چاقی ، لزوم یک برنامه تغذیه ای مناسب را نشان می دهد.

باید بدانید که مصرف برخی غذاهای خاص ممکن است خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را افزایش دهد. و اکثر افراد با اینکه از این مسئله آگاهی دارند ، اما متاسفانه و معمولا ، عادات غذایی خود را تغییر نمی دهند. اما باید گفت که خطر بروز بیماری های قلبی و عروقی تنها با کمی سهل انگاری و تغذیه نادرست ، افزایش می یابد. بنابراین بهتر است در مصرف برخی مواد غذایی به منظور پیشگیری از این بیماری ها ، احتیاط کرده و مواد غذایی مضر را مصرف نکرد. زمانی که افراد بدانند که کدام غذاها خطر بیشتری داشته و کدام مواد غذایی باید محدود شوند ، به راحتی می توانند یک رژیم غذایی مناسب را در پیش بگیرند. بهتر است به طور مرتب وزن خود را کنترل کرده و همچنین مراقب تغییر سایز خود باشید. اینکه چقدر غذا می خورید ، همان چیزی است که شما می خورید. ! بیش از حد بشقاب خود را پر کردن و وقت زیادی را صرف غدا خوردن کردن ، این ها همگی در روش تغذیه مهم می باشند. بهتر است غذاهای کم کالری و کم حجم مصرف شود و در عوض غذاهایی غنی از مواد مغذی مانند میوه ها و سبزیجات  مصرف شود.

معروف ترین جراح قلب در ایران - بهترین جراح قلب بیمارستان رجایی - کلینیک تخصصی قلب - کلینیک فوق تخصصی پرشیا قلب انسان - آناتومی قلب - ساختمان قلب - ساختار قلب - تعریف قلب - قلب انسان چگونه کار می کند - پرشیا کلینیک کلینیک تخصصی قلب تهران - بهترین جراح قلب تهران - بهترین فوق تخصص جراح قلب و عروق در تهران - جراح قلب خوب - www.persiaclinic.com سکته قلبی خفیف - درمان سکته قلبی - پیشگیری از سکته قلبی - انواع سکته قلبی - علائم سکته قلبی در خواب - جراحی قلب بهترین جراح قلب - بهترین جراح قلب تهران - فوق تخصص جراح قلب و عروق دکتر صادقپور - کلینیک فوق تخصصی جراحی قلب پرشیا - www.persiaclinic.com کلینیک فوق تخصصی منطقه 7 - ببهترین جراح قلب بیمارستان بهمن - بهترین فوق تخصص قلب در تهران - جراحی قلب - پیوند قلب - عمل قلب باز - جراح قلب خوب دکتر جراح قلب - بهترین جراح قلب و عروق - بترین جراح قلب بیمارستان رجایی - معروف ترین فوق تخصص جراحی قلب و عروق - جراح قلب خوب در تهران جراحی قلب - پیوند قلب - سکته قلبی - معروف ترین جراح قلب - بهترین جراح قلب - بهترین فوق تخصص جراحی قلب و عروق - دکتر صادقپور جراح قلب - کلینیک فوق تخصصی پرشیا - معروف ترین جراح قلب در ایران - دکتر صادقپور جراح قلب - بهترین دکتر فوق تخصص قلب در تهران - جراح قلب - پیوند قلب کلینیک فوق تخصصی منطقه 7 - دکتر قلب خوب - دکتر صادقپور - دکتر صادقپور جراح قلب - بهترین جراح قلب و عروق - www.persiaclinic.com کلینیک تخصصی پرشیا - دکتر صادقپور بهترین جراح قلب - جراح قلب خوب در تهران - بیماران قلبی چه بخورند - بیماران قلبی چه غذاهایی بخورند - جراحی قلب بهترین جراح قلب - دکتر صادقپور جراح قلب - دکتر جراح قلب و عروق - بهترین فوق تخصص جراحی قلب و عروق - جراح قلب خوب - www.persiaclinic.com بهترین جراح قلب - بهترین فوق تخصص جراحی قلب و عروق در تهران - جراح قلب تهران - معروف ترین جراح قلب ایران - کلینیک فوق تخصصی پرشیا بهترین دکتر فوق تخصص قلب در تهران - دکتر صادقپور جراح قلب - کلینیک تخصصی قلب - بیماری های عفونی - جراح قلب و عروق در تهران هزینه پیوند قلب - هزینه جراحی قلب و عروق - هزینه عمل قلب باز - بهترین جراح قلب باز - بهترین فوق تخصص قلب و عروق - خوب ترین جراح قلب کلینیک تخصصی قلب - کلینیک تخصصی قلب و عروق منطقه 7 - بهترین جراح قلب - بهترین فوق تخصص قلب و عروق - پرشیا کلینیک معروف ترین جراح قلب ایران - بهترین جراح قلب و عروق - بهترین جراح قلب کودکان در ایران - بهترین فوق تخصص جراحی قلب و عروق - www.persiaclinic.com بهترین جراح قلب در تهران - بهترین فوق تخصص جراحی قلب و عروق - جراح قلب تهران - بهترین جراح قلب - جراحی قلب - www.persiaclinic.com فوق تخصص جراحی قلب و عروق در تهران - بهترین جراح قلب بیمارستان رجایی - معرف ترین جراح قلب در ایران - جراح قلب خوب - جراح بهترین جراح قلب - بهترین فوق تخصص جراحی قلب و عروق - بهترین فوق تخصص جراح قلب و عروق در تهران - جراح قلب خوب

مقدار مشخصی از غذا را در برنامه غذایی خود بگنجانید و به این ترتیب هر روز از این برنامه پیروی کنید. سبزیجات و میوه ها ، منبع خوبی از ویتامین ها و مواد معدنی هستند. سبزیجات و میوه ها کم کالری بوده و غنی از فیبر رژیمی هستند. همچنین ، این مواد غذایی برای جلوگیری از بیماری قلبی و عروقی موثر می باشد. مصرف غذاهای کم چرب مانند گوشت ، پنیر و غذاهای کم حجم میان وعده ، بسیار موثر است. برخی از دانه های گیاهی نیز منبع خوبی از فیبر و سایر مواد مغذی هستند که نقش مهمی در تنظیم فشار خون و سلامت قلب دارند.

همچنین مصرف نان حاوی آرد کامل گندم، نان غلات غنی از فیبر و دانه های خوراکی مانند برنج قهوه ای ، جو و گندم سیاه  ، نان فندقی و نعناع پرک شده در پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی موثر می باشد. محدود کردن میزان چربی و غذهای چرب  ، قدم موثری در کاهش کلسترول خون و کاهش خطر ابتلا به بیماری های عروق کرونر می باشد. سطح کلسترول بالای خون ممکن است باعث ایجاد پلاک ها در شریان ها (رگ ها ) شده و همین امر ممکن است سبب بروز خطر ابتلا به حمله قلبی و سکته شود. بهترین راه برای کاهش چربی های مضر و خطرناک در رژیم غذایی ، این است که مصرف چربی های جامد مانند روغن نباتی و این قبیل را کمی محدود کرده و از گوشت های کم چرب استقاده شود. همچنین توصیه می شود که جایگزین های کم چربی را برای رژیم غذایی انتخاب کرده تا قلب سالمی داشته باشید. مثلا پودر سبوس و جوانه گندم  همراه با ماست کم چرب یا میوه هایی با قند کمتر استفاده شود. روغن زیتون نیز جایگزین بسیار مناسبی برای روغن های نباتی و جامد است. چربی های سالم و کم خطر  نیز در برخی مواد غذایی مانند برخی ماهی ها ، آجیل و دانه ها یافت می شوند. این مواد ، می توانند انتخاب خوبی برای یک رژیم غذایی در جلوگیری از بیماری های قلبی  بوده و ممکن است در کاهش کلسترول خون کمک رسان باشند. اما در نظر داشته باشید که در تمام موارد اعتدال مهم می باشد.

علت بروز بیشتر بیماری های قلبی و عروقی ، روش های غلط شیوه زندگی و مصرف مواد غذایی نامناسب می باشد. انتخاب غذاهای سالم ، کم کردن مصرف نمک  و قند و شکر، فعالیت منظم بدنی ، حفظ وزن و دور کمر و دوری از نوشیدن مشروبات الکی ، همگی روش های مناسبی برای پیشگیری هستند. فشارخون و سطح کلسترول فرد نیز مهم است. همه افراد ، مخصوصا افرادی با سن بالای چهل سال ،  می توانند با انجام آزمایش خون تحت نظر پزشک ،  از وضعیت سلامت بدن خود آگاه شوند.

عوامل خطر

هر فردی ممکن است با کمی بی توجهی، مبتلا به بیماری شود. در این میان ، خطر ابتلا به بیماری قلبی و عروقی ممکن است سبب آسیب رسانی به فرد شود. برخی از عوامل خطر در بروز بیماری های قلبی و عروقی به صورت زیر می باشد:

شیوه نادرست زندگی  مانند:

کشیدن سیگار

کم بودن فعالیت بدنی

بی خوابی و کم خوابی

رژیم غذایی ناسالم و استفاده از فست فود ها و غذاهای حاضری

مصرف زیاد نمک

مصرف زیاد قند و شکر

مصرف مشروبات الکلی

عوامل خطر زای قابل درمان مانند :

فشار خون بالا

سطح کلسترول بالا

وجود بیماری هایی مانند دیابت

عوامل خطرساز ثابت مانند :

سابقه خانوادگی و عوامل ارثی و ژنتیکی در بیماری قلبی یا سکته قلبی

باید توجه داشت که برخی از عوامل خطر ممکن است بیشتر از موارد دیگر خطرزا باشند. مانند کشیدن سیگار به عوامل خطرزا رسیک فکتور گفته می شود . بنابراین در صورتی که فردی ، دو یا چند عامل خطر را داشته باشد ، ممکن است در معرض خطر بیشتری باشد. عوامل خطرزای دیگری نیز وجود دارند که در بروز بیماری قلبی می تواند موثر باشد مانند : استرس ، وضعیت اجتماعی و اقتصادی زندگی افراد ، واکنش پذیر بودن و حساسیت زیاد فرد و از این قبیل موارد

بنابراین باید در نظر داشت که پیروی از یک رژیم غذایی سالم و اصلاح شیوه زندگی می تواند راه  موثری در حفظ سلامت و جلوگیری از ابتلا به بیماری های قلبی عروقی باشد. مصرف  ماهی های کم چرب مانند قزل آلا  نیز توصیه می شود . به طور کلی امگا 3 موجود درماهی باعث کم شدن توده های کوچک چربی بد در بدن می شود. بر طبق تحقیقات انجام شده می توان گفت که درصد بالایی از مرگ و میرها معمولا به دلیل بیماری های قلبی و عروقی می باشد. خطر ابتلا به بیماری قلبی و عروقی معمولا با عادات بد غذایی همراه است. از جمله مصرف زیاد نمک و غذاهای بسیار چرب و سرخ کردنی. البته عوامل زیاد دیگری نیز ممکن است در این موضوع نقش داشته باشند که به هرحال ترک کردن و دوری از عادات نادرست مصرف مواد غذایی یکی از  بهترین راه ها برای مقابله با این بیماری ها می باشد. ترک کردن الکل ، ترک سیگار و ترک مصرف مواد مخدر نیز در حفظ سلامت قلب ، بسیار مهم و موثر است.

پیروی از یک برنامه غذایی ناسالم و نادرست  ، یکی از موارد موثر و خطرزا برای ابتلا به انواع بیماری های قلبی و عروقی می باشد. این مواد غذایی ناسالم باعث بروز تغییراتی در چربی خون فرد شده و ممکن است خطر ابتلا به گرفتگی رگ ها و بیماری های قلبی و عروقی را افزایش دهد. کاهش مصرف گوشت های قرمز و جایگزینی مصرف گوشت های سفید مانند ماهی و مرغ که دارای چربی کمی هستند توصیه می شود. البته مصرف گوشت قرمز برای برخی بیماران مانند بیمارانی که دچار کم خونی شدید هستند ، ضروری است . در این گونه موارد ، مصرف گوشت قرمز ،  بنا به تجویز پزشک صورت می گیرد. مصرف شیرهای کم چرب ، استفاده از روغن های دانه های گیاهی مانند زیتون و کنجد  به جای روغن های جامد و مصرف سیر و پیاز فراوان ،  توصیه شده و در عوض پرهیز از غذاهای سرخ کردنی ، مصرف بیش از حد نمک و شکر ، و  پرهیز از مصرف بعضی مواد غذایی مانند کله پاچه و مغز و ... که دارای چربی زیادی هستند نیز بسیار مهم است.  همچنین برای چک کردن وضعیت بدنی و سلامت و بهره گیری از یک رژیم غذایی مناسب و متعادل ،  بهتر است که  به طور منظم  به پزشک مراجعه شود. همچنین کنترل وزن و دوری از چاقی و اضافه وزن نیز در پیشگیری از ابتلا به بیماری قلبی و عروقی بسیار موثر است.

همانطور که گفته شد ، تغییر سبک زندگی ، مهم ترین عامل در پیشگیری از بیماری های قلب و عروق است بنابراین یکی از روش های موثر ، فعالیت بدنی مداوم و متناسب است.حتی در صورتی که نمی توانید به طور مرتب ورزش کنید ، می توانید چندین نرمش سبک را انجام داده و مانع از تجمع چربی در بدن خود شوید. سن و کم تحرکی ، دو گزینه  مرتبط به هم بوده و از عوامل خطرساز محسوب می شوند.  مصرف حبوبات ، شلغم ، سیب  و جو نیز توصیه می شود.

باید گفت که یکی از دلایل بروز مشکلات قلبی ، بسته شدن و گرفتگی رگ های قلب است. بر طبق تحقیقات انجام شده ، مشخص شده است که مصرف مخلوطی از لیمو و سیر ، سبب کاهش چربی خون و در نتیجه جلوگیری از انسداد و گرفتگی رگ ها می شود. همچنین مصرف سیر و لیمو ممکن است باعث باز شدن رگ های گرفته شود.

رابطه زیادی بین بروز بیماری های قلبی و سبک زندگی و تغذیه افراد وجود دارد. به همین دلیل توصیه می شود که روش زندگی و تغذیه سالم همیشه برای هر فردی در اولویت است و به خاطر داشته باشید که پیشگیری همیشه بهترین راه حل است. مصرف کردن برخی از مواد غذایی ممکن است برای قلب خطر آفرین باشد. دقت در انتخاب غذاهای مصرفی و عواملی که خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش می دهد ، مهم و ضروری است. مصرف نمک زیاد باعث می شود تا فشار خون فرد بالا رفته و همین موضوع نیز سبب ایجاد فشار بر رگ ها و قلب می شود. بنابراین توصیه می شود که مصرف نمک کلا محدود شده و در صورت مصرف نیز ، مقدار بسیار کمی به غذاهایی که در حال پختن هستند ، اضافه شود. همچنین توصیه می شود که غذاهای کنسرو شده و سوسیس و کالباس نیز به علت میزان نمک بالای آن ، مصرف نشود. مصرف لبنیات کم چرب ، روغن های گیاهی ، مصرف گوجه فرنگی به دلیل میزان پتاسیم بالای آن که برای قلب بسیار مفید است ، توصیه می شود.

همچنین این نکته نیز قابل ذکر است که تغذیه کودکان نیز بسیار مهم است. تغذیه کودکان از همان سنین پایین  ، تاثیر زیادی در  زندگی آینده آن ها داشته و نقش مهمی در پیشگیری از انواع بیماری ها دارد. بهتر است تغذیه کودکان نیز صحیح و سالم بوده و مواد غذایی مضر و ناسالم از جمله استفاده زیاد از غداهای بسیار چرب و یا فست فود ها از برنامه غذایی کودک حذف شود.

باید در نظر داشته باشید که بدن انسان ، زمانی از سلامت کامل برخوردار خواهد شد که عوامل خطرزا از آن دور باشد. هر فردی دوست دارد که زندگی سالم و بدن سالمی داشته باشد. فردی که هیچ گونه پرهیزی در مصرف مواد غذایی نداشته ، فعالیت بدنی و کم تحرکی داشته و به سبک و شیوه سالمی ،  زندگی نمی کند ، طبیعتا ممکن است در معرض خطرات و انواع بیماری ها قرار گیرد. با توجه به شیوع بیماری های قلبی و عروقی در عصر حاضر ، و عوامل متعدد تاثیر گذار بر آن ، لازم است که از روشی صحیح و متعادل چه در شیوه زندگی و چه در مصرف مواد غذایی پیروی کرده و از مصرف هر نوع مواد غذایی خطرزا که ممکن است باعث بروز بیماری قلبی و عروقی شود ، پرهیز کنیم .

جراحی قلب و عروق , عمل قلب باز , قلب , بایپس قلب , جراحی قل , پیوند قلب , قلب و عروق , دکتر علی صادق پور , جراحی عمومی , رگ قلب جراحی قلب و عروق , پیوند قلب , پیوند رگ , قلب , دکتر امیر حسین صادق پور , دکتر علی صادق پور , دکتر صادق پور طبایی
جراحی قلب , جراح قلب , پیوند قلب , پیوند رگ , قلب و عروق , عمل قلب باز , دکتر صادق پور , نارسایی قلبی
بیمارستان قلب, بیمارستان 502 ارتش , بیمار قلب , جراحی قلب و عروق , جراح قلب , پیوند قلب , دکتر علی صادق پور
دکتر امیر حسین صادق پور , دکتر علی صادق پور , جراحی قلب و عروق , جراحی قلب , بیمارستان 502 ارتش , بیمارستان قلب , درمان بیماری قلب

 

جراحی قلب و عروق , عمل قلب باز , قلب , بایپس قلب , جراحی قل , پیوند قلب , قلب و عروق , دکتر علی صادق پور , جراحی عمومی , رگ قلب جراحی قلب و عروق , پیوند قلب , پیوند رگ , قلب , دکتر امیر حسین صادق پور , دکتر علی صادق پور , دکتر صادق پور طبایی
دکتر امیر حسین صادق پور , دکتر علی صادق پور , جراحی قلب و عروق , جراحی قلب , بیمارستان 502 ارتش , بیمارستان قلب , درمان بیماری قلب
بیمارستان قلب, بیمارستان 502 ارتش , بیمار قلب , جراحی قلب و عروق , جراح قلب , پیوند قلب , دکتر علی صادق پور
جراحی قلب , جراح قلب , پیوند قلب , پیوند رگ , قلب و عروق , عمل قلب باز , دکتر صادق پور , نارسایی قلبی
جراحی قلب و عروق , عمل قلب باز , قلب , بایپس قلب , جراحی قل , پیوند قلب , قلب و عروق , دکتر علی صادق پور , جراحی عمومی , رگ قلب جراحی قلب و عروق , پیوند قلب , پیوند رگ , قلب , دکتر امیر حسین صادق پور , دکتر علی صادق پور , دکتر صادق پور طبایی
دکتر امیر حسین صادق پور , دکتر علی صادق پور , جراحی قلب و عروق , جراحی قلب , بیمارستان 502 ارتش , بیمارستان قلب , درمان بیماری قلب
جراحی قلب , جراح قلب , پیوند قلب , پیوند رگ , قلب و عروق , عمل قلب باز , دکتر صادق پور , نارسایی قلبی
بیمارستان قلب, بیمارستان 502 ارتش , بیمار قلب , جراحی قلب و عروق , جراح قلب , پیوند قلب , دکتر علی صادق پور